AZ WEB

اف تی پی FTP

اف تی پی (FTP) چیست؟


 FTP

اف تی پی مخفف File Transfer Protocol یا پروتکل انتقال فایل، یک پروتکل استاندارد شبکه است که برای انتقال فایل بین کامپیوترهای متصل به یک شبکه به کار می رود. با استفاده از اف تی پی می توانید بین دو کامپیوتر آنلاین ارتباط برقرار کنید. بین دسکتاپ و کامپیوتر آنلاین ارتباط برقرار کنید. یا اینکه به آرشیو آنلاین برنامه های روی یک کامپیوتر دست پیدا کنید. 

اف تی پی به چه کاری می آید؟
 

اگر می خواهید در وب سایت تان یک عکس، ویدیو یا فایل موسیقی قرار بدهید باید ابتدا آن را روی سرور آپلود کنید. معمولا در اکثر موارد بخشی برای این کار در قسمت مدیریت وجود دارد که می توانید با زدن دکمه Browse فایل را از روی کامپیوترتان انتخاب کرده و آپلود کنید. اما داستان همیشه به این شکل نیست. گاهی اوقات برای آپلود فایل ها مجبورید از روش دیگری به نام FTP استفاده کنید.
در بسیاری از اوقات برای قرار دادن یک عکس، فیلم ویدیویی یا فایل فلش بر روی وب سایت، شما تنها به اف تی پی آن دسترسی دارید و باید از آن برای ارسال فایل ها بر روی سایت استفاده کنید. مثلا قرار است در خبر یا مقاله ای که در سایت می گذارید، به فایل برنامه، فیلم یا فلشی لینک بدهید. در اغلب اوقات از درون برنامه مدیریت محتوا امکان آپلود این فایل ها را ندارید. پس یا باید به سراغ سایت های آپلود فایل رایگان بروید یا فایل مورد نظر را بر روی دیگر سایت ها بیابید و به آن لینک دهید. البته می توانید با راه اندازی اف تی پی سایت یک بار برای همیشه خود را راحت کنید. چرا که قرار دادن فایل ها روی سرورهای دیگر معمولا کار مطمئنی به حساب نمی آید و ضمانتی وجود ندارد که فایل های شما همیشه روی سرویس های رایگان باقی بماند.
نکته: بدون دسترسی اف تی پی، از طریق بخش مدیریت سایت (کنترل پنل) هم می توانید اقدام به آپلود فایل کنید. اما این کار مقداری وقت گیر و پر دردسر است.

چگونه از اف تی پی استفاده کنیم؟
 

برای اتصال به سرورهای اف تی پی یا ارتباط بین کامپیوترها با این پروتکل، نیاز به برنامه هایی برای این کار داریم. علاوه بر این برخی سرورهای اف تی پی، دسترسی آزاد و ناشناس به ما می دهند. اما در اغلب آنها برای دسترسی به نام کاربری و رمزعبور نیاز داریم.
برخی سایت ها برای ارتباط امن میان شما و سرور هنگام ارسال و دریافت فایل، از نوعی اف تی پی امن استفاده می کنند که داده ها به صورت رمزگذاری شده رد و بدل می شوند. این نوع اف تی پی معمولا به SFTP یا Secure FTP مشهور است.
شیوه های استفاده از اف تی پی به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- برنامه های اف تی پی گرافیکی: این برنامه ها یک محیط گرافیکی ساده و کاربردی را در اختیارتان می گذارند تا تنها با کشیدن و رها کردن فایل ها بین پنجره ها، به انتقال داده ها بپردازید. هنگام ورود به این برنامه ها لازم است که نام هاست اف تی پی را که چیزی شبیه مثلا ftp.sitename.com است را به همراه نام کاربری و رمزعبور وارد کنید. 
از برنامه های مشهور اف تی پی که در سیستم عامل های مختلف استفاده می شود، می توان به FileZilla اشاره کرد.
۲- مرورگر وب: شما از مرورگر وب هم می توانید برای اتصال به اف تی پی استفاده کنید. این کار دقیقا همانند استفاده از یک آدرس سایت معمولی و از طریق آدرس بار مرورگر صورت می گیرد. با این کار شما به راحتی می توانید در پوشه ها و لیست فایل ها به جستجو بپردازید و اطلاعات مورد نیاز را بیابید. البته مرورگرها اغلب کندتر از برنامه های اف تی پی هستند و امکانات کمتری را هم در اختیارتان می گذارند.
برای استفاده از مرورگر برای اتصال به اف تی پی، تنها کافی است در آدرس بار نام کاربری و آدرس هاست را بنویسیم. مثلا: ftp://username@ftp.sitename.com
۳- اف تی پی با خط فرمان: اغلب سیستم عامل ها از طریق خط فرمان امکان کار با اف تی پی را در اختیارتان می گذارند. البته برای این کار باید برخی دستورات اف تی پی را به یاد داشته و با تایپ آنها در خط فرمان کارتان را انجام دهید. مثلا برای ورود به اف تی پی در خط فرمان از این دستور استفاده می کنید: ftp ftp.sitename.com


موافقین۰ مخالفین۰
دسته: معرفی ,
برچسب ها : , , ,
۳۷۷ بازدید
sepehr shop
شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۰۶ ب.ظ

نظرات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی